Skip to main content

Какво е STEAME образователна система?

STEAME е акроним, който означава наука (Science), технологии (Technology), инженерство (Engineering), изкуства (Arts), математика (Mathematics) и предприемачество (Entrepreneurship) . Това е подход към обучението, който интегрира тези шест дисциплини, за да помогне на учениците да развият критично мислене, иновативност и умения за решаване на проблеми. STEAME е насочена към предоставяне на практически задачи, които свързват теоретичните знания с реални приложения.

Проектът “STEAME”, изпълняван по програма Еразъм+, цели да се осигури на учениците широк набор от знания и умения, които са от съществено значение за бъдещето, като същевременно се развиват креативност, лидерски умения и иновативно мислене.

Проектът “STEAME Teacher Academy” от своя страна цели да обучава учители по вече утвърдените STEAME методологии, организирайки обучения, уъркшопи и уебинари.

Защо STEAME системата е важна?

В динамичния и технологично ориентиран свят на 21-ви век учениците трябва да бъдат добре подготвени за бъдещето. STEAME  помага за това като ги обучава не само на академични знания, но и на практически умения, които ще им бъдат нужни в различни професионални сфери.

Ползите от STEAME за учениците:

  1. Развива критично мислене и решаване на проблеми: Чрез проектно-базираното обучение учениците се учат да анализират, комуникират и да търсят решения на реални проблеми.
  2. Насърчава иновативността и креативността: Комбинацията от наука, технологии и изкуства насърчава децата да мислят извън рамките и да създават нови идеи и продукти.
  3. Подобрява работата в екип и комуникационните умения: Учениците работят предимно заедно по проекти, което ги учи на сътрудничество, споделяне на идеи и работа в група.
  4. Развива технологични умения: В днешно време технологиите са неразделна част от почти всяка професия. STEAME осигурява на учениците познания в областта на програмирането, роботиката и дигиталните технологии.
  5. Подготовка за бъдещето: Много от професиите, които ще бъдат най-търсени в бъдеще, ще изискват умения, които STEAME развива – включително в области като изкуствен интелект, инженерство и науки за околната среда.

През целия първи гимназиален етап (8. – 10. клас)  обучението е фокусирано върху развитието на меките (трансверсални) умения, делегирането и изпълнението на задачи, способността за анализиране на потребителите и пазара, разработването на проучвания, абстрактното мислене и успешното презентиране на бизнес идея. Проектът цели развиване на бизнес продукти в разнородни сфери като наука, технологии, инженерство, изкуства, математика и предприемачество. Любопитно е съчетанието на иновативни предмети с природни и хуманитарни науки, което, от своя страна, се оказва изключително полезно, защото разширява перспективите и въображението за потенциални ученически бизнес идеи.

Интересно: Как насърчаване на предприемачеството в Частна езикова гимназия “Проф. Иван Апостолов” ни отведе на финал на Европейското първенство за най-добра учебна компания на Европа

Умения, които развива STEAME:

  • Аналитично мислене: Учениците се учат да събират, анализират и интерпретират данни.
  • Креативност: Изкуствата в STEAME допринасят за развитието на нестандартно и творческо мислене.
  • Умения за програмиране: Придобиват се базови умения за програмиране, които могат да се използват в различни технологични сектори.
  • Инженерни умения: Учениците се запознават с основите на инженерството чрез конструиране на прототипи и работа с различни материали.
  • Математическа грамотност: Развива се умението за решаване на математически задачи и прилагане на математически концепции в реалния свят.

Как се интегрира в учебния план?

В ЧЕГ „Проф. Иван Апостолов“ STEAME се внедрява поетапно от 8. до 12. клас както чрез интегрирани уроци, в които различните дисциплини се комбинират в проектно-базирано обучение, така и чрез добавяне на допълнителни иновативни интердисциплинарни предмети към учебния план. Основата на този обучителен процес се поставя с учебната дисциплина „Личностно и междуличностно развитие“ в 8. клас, преминава през интегрираните учебни предмети „Човекът и жизнената среда“ и „Етнография“ в 9. клас, за да продължи със същинската разработка на ученически бизнес идеи в 10. клас по предметите „Предприемачество“ и „Лидерство и работа в екип“.

Какъв е резултатът от развиването на ученически бизнес идеи?

Като кулминация на целия обучителен процес в 11. и 12. клас учениците имат възможността да трансформират своите бизнес идеи в учебни компании, да се състезават на национално и международно ниво, да сключват договори със спонсори. В проекта “STEAME” си партнираме с още 11 държави, което позволява на ученическите екипи да обогатяват опита и идеите си чрез обмен и общуване с участници от различни страни. Всички тези извънкласни възможности на обучителния проект подготвят учениците за бъдещето и ги амбицират да преследват идеите си!

Нашите ученици участват активно в състезания за най-добра учебна компания и вземат призови места, като провокират не малък интерес и в медии като Forbes.

Виж още: Първо място в International Student Companies eXpo 2024

Как могат родителите да подкрепят децата си?

Родителите могат да помогнат като насърчават децата си да изследват нови технологии, да участват в извънкласни дейности, свързани със STEAME, и да поддържат любопитството и интереса към научните дисциплини. Освен това е важно да осигурят среда, която да стимулира творческото мислене и желанието за експерименти.

 

Запишете се за Дни на отворените врати – ще отговорим на всички въпроси, които имате!