Skip to main content

Какво е STEAME образователна система?

STEAME е акроним, който означава наука (Science), технологии (Technology), инженерство (Engineering), изкуства (Arts), математика (Mathematics) и предприемачество (Entrepreneurship) . Това е подход към обучението, който интегрира тези шест дисциплини, за да помогне на учениците да развият критично мислене, иновативност и умения за решаване на проблеми. STEAME е насочена към предоставяне на практически задачи, които свързват теоретичните знания с реални приложения.

Проектът “STEAME”, изпълняван по програма Еразъм+, цели да се осигури на учениците широк набор от знания и умения, които са от съществено значение за бъдещето, като същевременно се развиват креативност, лидерски умения и иновативно мислене.

Проектът “STEAME Teacher Academy” от своя страна цели да обучава учители по вече утвърдените STEAME методологии, организирайки обучения, уъркшопи и уебинари.

Защо STEAME системата е важна?

В динамичния и технологично ориентиран свят на 21-ви век учениците трябва да бъдат добре подготвени за бъдещето. STEAME  помага за това като ги обучава не само на академични знания, но и на практически умения, които ще им бъдат нужни в различни професионални сфери.

Ползите от STEAME за учениците:

  1. Развива критично мислене и решаване на проблеми: Чрез проектно-базираното обучение учениците се учат да анализират, комуникират и да търсят решения на реални проблеми.
  2. Насърчава иновативността и креативността: Комбинацията от наука, технологии и изкуства насърчава децата да мислят извън рамките и да създават нови идеи и продукти.
  3. Подобрява работата в екип и комуникационните умения: Учениците работят предимно заедно по проекти, което ги учи на сътрудничество, споделяне на идеи и работа в група.
  4. Развива технологични умения: В днешно време технологиите са неразделна част от почти всяка професия. STEAME осигурява на учениците познания в областта на програмирането, роботиката и дигиталните технологии.
  5. Подготовка за бъдещето: Много от професиите, които ще бъдат най-търсени в бъдеще, ще изискват умения, които STEAME развива – включително в области като изкуствен интелект, инженерство и науки за околната среда.

През целия първи гимназиален етап (8. – 10. клас)  обучението е фокусирано върху развитието на меките (трансверсални) умения, делегирането и изпълнението на задачи, способността за анализиране на потребителите и пазара, разработването на проучвания, абстрактното мислене и успешното презентиране на бизнес идея. Проектът цели развиване на бизнес продукти в разнородни сфери като наука, технологии, инженерство, изкуства, математика и предприемачество. Любопитно е съчетанието на иновативни предмети с природни и хуманитарни науки, което, от своя страна, се оказва изключително полезно, защото разширява перспективите и въображението за потенциални ученически бизнес идеи.

Интересно: Как насърчаване на предприемачеството в Частна езикова гимназия “Проф. Иван Апостолов” ни отведе на финал на Европейското първенство за най-добра учебна компания на Европа

Умения, които развива STEAME:

  • Аналитично мислене: Учениците се учат да събират, анализират и интерпретират данни.
  • Креативност: Изкуствата в STEAME допринасят за развитието на нестандартно и творческо мислене.
  • Умения за програмиране: Придобиват се базови умения за програмиране, които могат да се използват в различни технологични сектори.
  • Инженерни умения: Учениците се запознават с основите на инженерството чрез конструиране на прототипи и работа с различни материали.
  • Математическа грамотност: Развива се умението за решаване на математически задачи и прилагане на математически концепции в реалния свят.

Как се интегрира в учебния план?

В ЧЕГ „Проф. Иван Апостолов“ STEAME се внедрява поетапно от 8. до 12. клас както чрез интегрирани уроци, в които различните дисциплини се комбинират в проектно-базирано обучение, така и чрез добавяне на допълнителни иновативни интердисциплинарни предмети към учебния план. Основата на този обучителен процес се поставя с учебната дисциплина „Личностно и междуличностно развитие“ в 8. клас, преминава през интегрираните учебни предмети „Човекът и жизнената среда“ и „Етнография“ в 9. клас, за да продължи със същинската разработка на ученически бизнес идеи в 10. клас по предметите „Предприемачество“ и „Лидерство и работа в екип“.

Какъв е резултатът от развиването на ученически бизнес идеи?

Като кулминация на целия обучителен процес в 11. и 12. клас учениците имат възможността да трансформират своите бизнес идеи в учебни компании, да се състезават на национално и международно ниво, да сключват договори със спонсори. В проекта “STEAME” си партнираме с още 11 държави, което позволява на ученическите екипи да обогатяват опита и идеите си чрез обмен и общуване с участници от различни страни. Всички тези извънкласни възможности на обучителния проект подготвят учениците за бъдещето и ги амбицират да преследват идеите си!

Нашите ученици участват активно в състезания за най-добра учебна компания и вземат призови места, като провокират не малък интерес и в медии като Forbes.

Виж още: Първо място в International Student Companies eXpo 2024

Как могат родителите да подкрепят децата си?

Родителите могат да помогнат като насърчават децата си да изследват нови технологии, да участват в извънкласни дейности, свързани със STEAME, и да поддържат любопитството и интереса към научните дисциплини. Освен това е важно да осигурят среда, която да стимулира творческото мислене и желанието за експерименти.

 

Запишете се за Дни на отворените врати – ще отговорим на всички въпроси, които имате!

ЧЕГ „Проф. Иван Апостолов“
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.